

32
גיליון 152 יולי 5102
|
|
לידיה גרינפלד
בכפר ורדים יותר מ-001
אמנים פעילים. די בכך כדי
למתג את כפר ורדים ככפר
אמנים ולעודד פעילות של
אמנים. למרות זאת, נראה
שהמועצה המקומית כפר
ורדים איננה מכירה בערך
תושביה-אמניה, איננה מש
ש
תפת אותם כראוי באירועים
קהילתיים, איננה מפרסמת
פעילויות אמנותיות, לא פר
ש
טיות ולא קהילתיות.
כפר ורדים איננו ממתג את
עצמו ככפר אמנים. למה?
בעיקר משום שהמועצה המ
ש
קומית איננה מכירה בתרומת
האמנות או התרבות לחיי
הקהילה ולתדמית הכפר,
ואיננה מנצלת את היתרונות
שבקהילת האמנים שלה.
לעומת המעורבות האפ
ש
סית בתרבות ובאמנות, כפר
ורדים פעיל מאוד בתכנון
בתים בשלב ג', למרות שב
ש
תים רבים עומדים למכירה
בשלבים א' ו-ב'. כפר ורדים
פעיל מאוד בבניית בתי ספר,
חטיבת ביניים, תיכון ובית
ספר פתוח, אך איננו מש
ש
קיע בשיפור מערכת החינוך
הקיימת, שאיננה נחשבת
למצוינת, למרות ההכחשות
הרשמיות. כפר ורדים מקדיש
כסף רב ליחסי ציבור במטרה
להעביר את רוע הגזירה של
פטור ממס לפריפריה, אך
מקפיד להעלות את הארנונה
לתושבים מתי שרק אפשר.
כפר ורדים משקיע כס
ש
פים בהקמת גן ירק קהילתי,
שמשמח כ-03 משפחות.
כפר ורדים משקיע כספים
בבניית מגרש לכלבים בכ
ש
ניסה למרכז המסחרי, למרות
שלא ברור כמה בעלי כלבים
אכן ינצלו אותו. כפר ורדים
משקיע בשיקום בריכת מים
עתיקה ויש טוענים, סתם
בריכה ישנה מאחורי המר
ש
כז המסחרי, למרות שהערך
מעדיפים נדל"ן על קניין רוחני
המועצה דחתה תוכנית לשלב פסטיבל קרמיקה ואמנות עם חג היישוב, ובכלל
אינה מכירה בתרומת התרבות לחיי הקהילה
המוסף של שיקום בריכה זו
כנקודת חן איננו ברור. כפר
ורדים מזמין אמנים מן המר
ש
כז ומשלם להם כסף רב (מדי)
כדי שיופיעו בחגים, כאשר
כלל לא בטוח שהתושבים
זקוקים ללחם ושעשועים
בנוסח ערים במרכז. חלק
מההשקעות האלה הוא כנ
ש
ראה אתנן פוליטי לחברי מו
ש
עצה מהקואליציה. חלק אחר
מבטא סדר עדיפויות מעוות.
כפר ורדים לא משקיע
באמנים שלו ואיננו מע
ש
צים את כוחם של האמנים
למען הקהילה. כפר ורדים
לא מתאמץ למקם את גל
ש
ריית האמנים במקום שיכול
למשוך קהל, גם פיזית וגם
אמנותית. המועצה המקומית
מניחה למתנדבים לנסות
ולמתג את גלריית האמנים
כמקום שכדאי לבקר בו, אך
איננה עוזרת לאמנים לפרסם
את עצמם בתוך הכפר ומחו
ש
צה לו. נערכות בכפר תע
ש
רוכות ציור וצילום, אבל כל
אלה מבוצעים ואצורים בידי
מתנדבות ומתנדבים, בסיוע
מינימלי של המועצה.
אין במועצה יועץ לענייני
תרבות או עוזר בתחום התר
ש
בות והאמנות. מאז נגה כוכבי
לא מצאה המועצה עוד צורך
להעסיק אדם שירכז את הת
ש
חום, שיתמחה בצרכים של
תושבי הכפר, שיהיה בקשר
עם אמנים או יעודד פעי
ש
לות אמנותית בכפר. לעומת
זאת מונה לאחרונה מנכ"ל
חדש, שבוודאי ידאג לאיכות
הביורוקרטיה במועצה.
כפר ורדים איננו משקיע
באמנים שלו. הוא אינו מוכן
להשקיע בפסטיבל הקרמיקה,
למרות שזהו אירוע אמנותי
שהפך למסורת אהובה והוא
מילא חלל אמנותי-תרבותי
בחיי הכפר. אנחנו פריפריה,
והמועצה המקומית נחושה
להשאיר אותנו כך. בשנה
שעברה ויתרה הנהלת המו
ש
עצה על פסטיבל הקרמיקה
ומסרה אותו, באנחת רווחה,
למעלות, שתעשה בו כרצו
ש
נה. במחי יד הופסקה מסורת
בת עשר שנים. לא התושבים,
ואפילו לא האמנים שותפו
בהחלטה.
מה יהיה על כפר ורדים,
שהמועצה המקומית שלו
מתמקדת בנדל"ן במקום בק
ש
ניין הרוחני? חוסר חזון וחוסר
יוזמה מביאים להתבוססות
בביצה של קבלנים, מפרטים
ומיסים.
לאחרונה הובאה לפני המו
ש
עצה המקומית תוכנית לפס
ש
טיבל קרמיקה שיאוחד עם חג
היישוב, דבר שהיה צובע את
חג היישוב בצבעים מקומיים.
התוכנית הציעה לשתף אמ
ש
נים מקומיים רבים בקיום סנ
ש
דאות אמנות והפעלות אמנות
לילדים, נוער ומבוגרים, לצד
פסטיבל הקרמיקה.
הוצעו סדנאות רבות כגון
סדנת עיסת נייר, צביעה בא
ש
קריליק של כלי קרמיקה, פי
ש
סול בקרמיקה, יצירת פסיפס,
ציור על אריחים, פינת ציור
והדרכה בציור, סדנת הכנת
מרציפן, עבודה על אובניים,
סדנת איפור מיוחד ועוד. כל
הפעילויות על טהרת אמנים
מקומיים. כל האירגון על
כתפי מתנדבים. תיאטרון
בובות היה מתוכנן לפעול
בשיתוף פעולה עם הספרייה
והמרכז לגיל הרך והוצע
שתזמורת בית הספר למו
ש
סיקה תנגן לפני התושבים
והמבקרים.
למרות פעילות התנדבותית
גדולה באירגון פסטיבל כזה,
נדרשת השקעה של המועצה,
בעיקר השקעה ביחסי ציבור
ובפרסום (יקר) בגליל ובמ
ש
רכז. תגובת המועצה: – זה
אירוע יפה וראוי אך אין כסף
השנה, אולי בשנה הבאה.
וכך אנו, המתנדבים הרבים
בכפר ורדים והאמנים, ני
ש
דונים להכנת תוכניות שלא
יתממשו, לניסיונות חובבניים
לקדם פעילויות קהילתיות,
שברור שלא יזכו לאוזן
קשבת או להעצמה, משום
שסדר העדיפויות של הנהלת
המועצה הוא קודם כל פולי
ש
טי. המועצה המקומית איננה
מעודדת תוכן קהילתי ולא
אכפת לה שתדמית הכפר היא
תדמית של כפר של עשירים.
אין לכפר שום מיתוג אחר,
לא באמנות ולא בתיירות.
פסטיבל הקרמיקה 3102. במחי יד הופסקה מסורת בת
צילום: אייל כץ
עשר שנים