

36
2016
מאי
263
גיליון
|
|
יצירות
|
דעות
|
\ תגובות
pnay@pnay.co.ilדואר נכנס
שרית פולס*
מה הדימוי העצמי שלי? איך אני רוצה
שהחברה תראה אותי? מה הערכים הח
ת
שובים לי?
איך אני הולך להתמודד עם התקופה
הבאה – הגיוס לצה"ל? עם מה אני מת
ת
מודד בחיים שלי?
הפרויקטים באמנות של תלמידי י"ב,
המוצגים בימים אלה בתערוכה בבית
ספר "אמירים", עוסקים בנושאים שו
ת
נים, בדימויים שונים ומובעים במדיומים
שונים. אולם למעשה, יש בהם הרבה
משותף: הם עוסקים בבעיות ובשאלות
שהכי בוערות לבני נוער אלה, תלמידי
.2016
י"ב, בארץ ישראל שנת
כל הפרויקטים עוסקים, בדרך זו או
אחרת, בדימוי עצמי, בהתמודדיות חבר
ת
תיות, בברור הערכים החשובים לתלמי
ת
דים בחייהם, בהתמודדיות לא פשוטות
שהחיים מזמנים להם, כמו מחלה, מוות
ויחסים משפחתיים, במשמעות הקשר
שלהם לארץ ישראל, וגם בחשש מהת
ת
קופה הבאה בחייהם המזמנת להם הרבה
חששות - הגיוס לצה"ל. למעשה, בנו
ת
שאים החשובים ביותר בחייהם.
ו
�
שנים, אני מ
25
כמחנכת לאמנות זה
צאת שהחינוך לאמנות הוא חלק חשוב
ובלתי נפרד מהתהליך החינוכי שעובר
תלמיד בבית הספר. מורה לאמנות הוא
לא רק מורה מקצועי המלמד תולדות
האמנות, רישום, ציור, פיסול, קו, צורה,
צבע וחלל. מורה לאמנות הוא מחנך
המוביל את תלמידיו לחשיבה ביקורתית
ולהתבוננות על החיים, דרך זוויות ראייה
שונות: התבוננות על החברה, הפולטיקה,
המדע, אך גם על דברים לכאורה פחות
חשובים הקשורים לחיים היומיומיים של
התלמידים: תוכניות טלויזיה, תקשורת
סלולרית, צרכנות ומותגים, תאונות דר
ת
כים, זיהום סביבה ורעש ועוד. כל זאת
באמצעות היצירה האישית של התלמי
ת
דים והחקירה של הנושאים בהם בחרו
לעסוק.
מכיוון שכל תלמיד מביא את העולם
שלו לשיעור, אני מוצאת את עצמי בל
ת
מידה מתמדת של הנושאים שהתלמי
ת
דים מביאים. בעידן שלנו המורה איננו
סמכות הידע הבלעדית, והלמידה שלי
כמורה ושלהם כתלמידים היא משותפת.
הרבה דברים למדתי ולמדנו השנה:
על מחלת הסוכרת, על משמעות המלאך
בתרבויות השונות, על הפריות מבחנה,
על עדר הפילים המונהג על ידי הפילה
הזקנה ביותר בעדר ועל מנהגם לספוד
למתיהם, על פמיניזם ואופנה ועוד. הנו
ת
שאים שהביאו התלמידים לשיעור האמ
ת
נות, דרשו למידה רב-תחומית והתבו
ת
ננות רחבה מכיווני מבט שונים על הנו
ת
שא. המוטיבציה ללמידה זו נוצרה אצל
התלמידים, משום שהמחקר נבע מעניין
אמיתי שלהם בנושאים.
lll
כמה דוגמאות:
הנושא שבחרה נועם – סוכרת, דרש בין
השאר מחקר רפואי על המחלה ומחקר
סוציולוגי על הדימוי החברתי והאישי
של נוער שחלה בה.
הנושא שבחרה שחר דרש מחקר על
העורב מהיבטים שונים: זאולוגי, תרבו
ת
תי, ספרותי ואמנותי.
בפרויקט של רום - ההדפסים הנפלאים
המוצגים בתערוכה, מקורם באירוע מקרי
שנוצר בשל הצורך לצבוע את חיילי
הצעצוע בכחול ולבן. באיזה עוד מק
ת
צוע טעות או מקריות יכולות להיחשב
ליתרון? לאחר שרום אסף את החיילים
ממשטח הצביעה, שנועד להגן על הר
ת
צפה מהצבע, הוא גילה להפתעתו הדפס
מרתק של חיילים. הוא ניכס את המק
ת
ריות ובהמשך העבודה יצר הדפסים מכ
ת
וונים בדרך זו.
הפרויקטים הונחו במשותף על ידי מורי
המגמה: אבירו לילו, יואב אלקובי וש
־
רית פולס
* הכותבת היא רכזת מגמת האמנות בח
־
טבית הביניים "אמירים" בכפר ורדים
ייחודו וחשיבותו
של החינוך לאמנות
בעקבות תערוכת הפרויקטים לבגרות באמנות, שנעשו השנה בבית ספר "אמירים"
, נועם פיש
"ילדה סוכר"
"אני עוסקת בסוכרת שלי.
בדיוקנאות שמצוירים בחומר
אותו הגוף שלי לא מקבל - אני
מעבירה מסר שנער או נערה
סוכרתיים הם בני נוער רגילים
לגמרי"
, שחר מרגלית
"עורבים"
"העורב הוא הדימוי המרכזי
בעבודתי. תוך כדי תהליך
העבודה גיליתי שהעורב הוא
בעצם אני. הפרויקט עוסק
במאבק שלי להיות נאמנה לעצמי
ולאמת הפנימית שלי"
, רום זילברברג
"משחקי מלחמה"
"משחקי מלחמה שערכתי על
השטיח בחדר ילדותי עם חיילי
צעצוע מפלסטיק הופכים בעוד
מספר חודשים להיות הדבר
האמיתי. אך הפעם החיילים יהיו
חבריי ואני"