10
2016
אפריל
261
גיליון
|
|
ניר שילה
פתח דבר
הוצאה לאור:
אשכול מדיה בע"מ,
2514700
כפר ורדים
31
יערה
050-8961838
, פקס
04-9977474
www.eshkol.co|
pnay@pnay.co.ilעורך ומנהל
אייל כץ
מייסד ועורך אחראי
ניר שילה
ארבל הלוי
עיצוב:
דפוס ידיעות תקשורת
הדפסה:
www.alakfar.co.il.14.4
. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי
21.4.16
גיליון פסח של א-לה כפר יופץ ביום חמישי
מצה עם גאווה
: כפר ורדים, אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים,
מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי
יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מעלות, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן
סוף אדר ב' תחילתו של חודש ניסן,
"שמור את חודש האביב ועשית פסח לה'
אלוהיך" (דברים ט"ז א'). שלושה שמות
לחודש, אשר במרכזו ניצב חג הפסח:
חודש ניסן, חודש האביב וראש חודשים.
השם ניסן השתרש בשפה העברית עם
שובם של גולי בבל לארץ, והוא נזכר
פעמים במקרא (אסתר ג' ז'; נחמיה ב'
א'). בצלצולו הוא מזכיר את השם ניצן,
ואכן בחודש זה "הניצנים נראו בארץ, עת
הזמיר הגיע, וקול התור נשמע בארצנו".
השם אביב מציין את עונת השנה בה
מבשילה התבואה. שם זה גם מרמז על
היותו הראשון למניין חודשי השנה: אב
חודשי השנה.
12-
י"ב, כלומר, אב ל
חודש ניסן נקבע ראש חודשים כי הוא
חודש הגאולה, בו יצאו אבותינו ממצרים.
אף כי האנושות נולדה בחודש תשרי,
עולה ערך הגאולה על ערך היצירה.
משום כך נבחר ניסן להיות הראשון לחו
מ
דשי השנה.
כפי שאנו שמים לב הכל עומד בסימן
של התחדשות: התחדשות בטבע – ני
מ
צנים, התחדשות בחקלאות – התבואה
מבשילה; התחדשות של חודשי השנה
– אב י"ב, התחדשות של גאולה – ראש
חודשים, שהרי סיפור יציאת מצרים
והנדודים במדבר הוא סיפור מופלא של
התחדשות וחופש. בגיליון הזה של א-לה
כפר, היוצא בתחילת ניסן, ההתחדשות
במרכז: פעילות חדשה של רעיית צאן,
התחדשות מינית, חדשות בספרות הרו
מ
מנטית, מצפור חדש לזכרו של גיא ועוד
חדשים, חדישים ומחודשים רבים.
בעוד שבועיים נסב אל שולחן הסדר.
ההגדה של פסח נפתחת במצוות בדי
מ
קת החמץ, המקדימה את ליל הסדר. גם
מצווה זו היא מצווה של התחדשות. מה
שמבדיל בין חמץ למצה אלו הם השמ
מ
רים. מפרשים המסבירים את החמץ והמ
מ
צה באופן מטאפורי הבינו את השמרים
כסמל לגאווה, שכן הם גורמים לבצק
להתנפח ולהתמלא באוויר, תוכן שאיננו
אלא כלום.
לעומת הלחם, שאינו אלא "מצה עם
גאווה", אנו חוזרים בפסח למקור הצנוע,
הבלתי מנופח והאותנטי. התורה חייבה
סילוק מוחלט של כל חמץ מן הבית,
שלא ייאכל יימצא או ייראה. אבל מהו
פשר הסילוק והטיהור הזה? כיצד הוא
קשור לחג האביב והחירות? כיצד עבודת
הפרך של ביעור פירורי לחם ישן קשורה
להתחדשות ולחירות? חלק מהפרשנים
מתייחסים ל'חמץ' באופן מטאפורי –
סמל מוחשי לדברים שאותם עלינו לבער
בחיינו בתחום הנפשי, המוסרי והחברתי.
הניקיון החיצוני נעשה תמריץ לניקיון
פנימי, להתבוננות בנפשנו פנימה ול
מ
ביעור ה'חמץ' מתוך לבנו. לאחר סילוק
הישן והמוחמץ, יש מקום להתחדשות
של אביב וליציאה לדרך חדשה, משוח
מ
ררת יותר.
אסיים בשירה של אילאיל תמיר "משהו
חדש מתחיל" ובברכת אביב פורח והת
מ
חדשות לכולנו.
קריאה נעימה
ומחודש
חדיש
חדש
אביב
משהו חדשמתחיל
אילאיל תמיר
משהו מתחיל מתגלגל ברחובות
משהו אחר יורד במדרגות
משהו קורה, תופס לו בזנב
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו
מישהו מוכר עומד ומסתכל
אמצע הרחוב ומישהו אוכל
כמה רעשים הופכים כבר למקצב
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו
דברים קורים תמיד בזמן נכון
באים הולכים בין ההמון
את עיניי תראי, ומגע מקרי בי
ניסים קורים, הכול עוד אפשרי
האם פתאום את תעברי?
ערב שוב יורד לעיר העסוקה
חושך מתגנב, מונית שם מחכה
חתול רחוב קטן גווע ברעב
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו
ריח מתוקים מציץ מהחלון
שם במרחקים עולה כבר אור ראשון
קטע של רחוב כורע מתחתיו
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו
דברים קורים תמיד בזמן נכון...
כל הנקודות כבר מתחברות לקו
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו
דברים קורים תמיד בזמן נכון...
רגע של שלווה, אני עוד פה לבד
זוג צעיר עובר, מחזיק לו יד ביד
מעבר לפינה פנים, חיוך רחב
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו...
מתחיל אצלי עכשיו...
שריפת חמץ בבני ברק
צילום: אלי שני
: כרזת “חלף עם הרוח; אילוסטרציה למשחקי מין
בשער
(צילום: פוטוליה); הלל גלוזמן; דרור ליבנה; מצפור גיא
(צילום קרן דרוקמן אדיב); מרעה חינוכי; חגית פרידלנדר