Table of Contents Table of Contents
Next Page  21 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 48 Previous Page
Page Background

2017

מרץ

275

גיליון

|

|

21 |

הינן זכויות אדם.

ארבעת העקרונות המרכזיים באמנה:

לאמנה.

2

• עיקרון השוויון – סעיף

לאמנה.

3

• עיקרון טובת הילד – סעיף

• עיקרון החיים, ההישרדות וההתפתחות

לאמנה.

6

– סעיף

• עיקרון השתתפות ילדים בהחלטות

לאמנה.

12

הנוגעות לחייהם – סעיף

, בו נכתב:

12

נרחיב על סעיף

. מדינות חברות יבטיחו לילד המסוגל

1

לחוות דעה משלו את הזכות להביא דעה

כזו בחופשיות בכל ענין הנוגע לו, תוך

מתן משקל ראוי לדעותיו, בהתאם לגילו

ולמידת בגרותו של הילד.

. למטרה זו תינתן לילד הזדמנות

2

להישמע בכל הליך שיפוטי או מינהלי

הנוגע לו במישרין או בעקיפין, באמצעות

נציג או גוף מתאים, בצורה המתאימה

לסדרי הדין שבדין הלאומי.

ואצל קורצ'אק: "להבטיח לילדים

התפתחות חופשית מותאמת של כל

כושרם הרוחני, להעלות את מלוא

כוחותיהם הגנוזים, לחנך ליחס של כבוד

לטוב, ליפה, לחופש" (י. קורצ'אק, עם

.)287 '

הילד, עמ

מתלות למעורבות

אין ספק שלאמנה יש השפעה

משמעותית על הדרך שבה המבוגרים

רואים את הילדים והילדים את עצמם.

התמונה הדומיננטית של הילד היא כאדם

לא עצמאי, תלוי, חלש, פסיבי ומושא

הזכויות שלו נישא על ידי אחרים. תמונה

זו מתחלפת, ועתה היא חדשה. הילד הוא

הנושא והמחזיק את הזכויות, מגיב מהר,

בעל יכולות ומתמצא בזכויותיו.

למרות שילדים עדיין נתפסים כבעלי

צורך בהגנה מיוחדת, האמנה קבעה

שלילדים יש זכויות אזרחיות ופוליטיות

שאי אפשר להתעלם מהן. במיוחד, יש

להם זכויות המונחות בבסיס התפיסה

האזרחית – הזכות להיות מעורבים

בקבלת החלטות אשר עשויות להשפיע

עליהם. הזכות לזהות ולאזרחות,

הזכות למידע, לחופש הביטוי, לאסיפה

ולהתאגדות.

השינוי בדימוי הילד השפיע על הדרך

בה רואים את הילדים כשותפים פעילים

בחברתם במספר דרכים: חברתית,

כלכלית, תרבותית ובמידה עולה גם

פוליטית. מצב זה יצר סביבה בה ניתן

לחשוב על ילדים כאזרחים המעורבים

בענייני הציבור בקהילות המקומיות

והשכונתיות, ולהיות שותפים בחברה

האזרחית. המעורבות היא המסד של

הדמוקרטיה, היא יוצרת אזרח פעיל

וחברה אזרחיות משגשגת.

ההשתתפות מעצימה את הילדים

ומאפשרת להם לקבל החלטות לגבי

נושאים אשר משפיעים על חייהם ועל

סביבתם. חיוני שילדים ובני נוער יפתחו

את יכולותיהם וכישוריהם להשתתפות

מלאה בחברה.

אנחנו צריכים להיות חלק מהמאבק

המתמשך על מנת להבטיח כי ילדים

יוכלו להשיג מודעות עצמית אמיתית,

למרות הנטייה של המערכות השונות,

ובמיוחד מערכת החינוך, להצמיד להם

תוויות. ילדים צריכים להרגיש תחושה

של ערך עצמי שמה שהם אומרים יש

לו ערך, כדי שיוכלו לגדול ולהתפתח

בביטחון עצמי.

מבוגרים וילדים, יחד כשווים

CATS (Children as transforming

) הינה סידרה של כנסים,

society

המפגישה בין ילדים למבוגרים במטרה

לטפח את הפוטנציאל הייחודי שבכל אחד.

רואים כיצד ילדים ומבוגרים

CATS-

ב

יכולים לעבוד כשווים וכשותפים מלאים.

המפגש מתקיים לאורך שבוע

שלם, פעם בשנה, במקום קסום בהרי

שווייץ. במהלך השבוע מתקיימות

סדנאות ומפגשי שיח בקבוצות קטנות,

המאפשרות הכרות ולמידה משותפת

וכן מפגשי מליאה בהם כל המשתתפים

מאזינים וגם מעורבים בפעילות סביב

נושא מרכזי הנקבע כל שנה. לפני

שנה, למשל, דנו ביעדים שהציב האו"ם

Sustainable - 2030

למימוש עד שנת

.Development Goals

כל המשתתפים למדו בדרכים שונות

את המטרות וגם בחרו באילו מטרות הם

רוצים להתמקד ולקדם אותן בארצם.

השנה יעסוק הסמינר ביצירת עולם

המכיל את כולם ללא הבדל.

במשך ארבע השנים האחרונות בהן

התקיים הסמינר, אפשר היה לראות

בבירור כיצד הילדים והמבוגרים "לקחו

איתם" משהו במסעם במורד ההר

בסוף הסמינר: שינוי בגישתם לקשר

היומי ביניהם. רעיון זה מופץ על ידי

המשתתפים לכל יבשות כדור הארץ על

מדינות.

50-

משתתפים מ

300-

ידי כ

קיבל את השראתו

CATS

סמינר

מגישתו של יאנוש קורצ'אק. את האמונה

בילד, בצרכיו וביכולתו להיות מעורב

בנושאים המשפיעים על חייו. האמנה

לזכויות הילדים של האו"ם מתמקדת

בהבטחת הקיום והביטחון של הילד,

קורצ'אק הוסיף את הנקודה השלישית

– ההשתתפות הפעילה. דרך הפעילות

משנה את הגישות של הילדים

CATS-

ב

וכלפי הילדים כך שהן נראות, נשמעות

ומעודדות ראייה רחבה של הסביבה

המקומית והעולמית.

בשנתיים האחרונות יצאו קבוצות של

צעירים מהגליל המערבי לסמינר. היו אלו

צעירים מיישובים שונים, אשר כבר היו

מעורבים בעשייה בקהילה ובחברה. הם

חזרו מלאי חוויות מהמפגש הבינלאומי

עם קבוצות צעירים פעילים בארצותיהם,

ומצוידים בכלים ודרכים נוספים להעצים

את העשייה שלהם.

ואכן יש תוצרים המתבטאים במערבות

של הצעירים בפעולות הנוער, במועצות

הנוער ובתנועות וכן בפרויקט שיוזמות

גליל

CATS

שתיים מהמשתתפות ליצור

מערבי בקיץ הקרוב.

השנה מתוכננת לצאת לשווייץ

קבוצה נוספת של צעירים. אנו בשלבים

הראשונים של גיבוש הקבוצה.

כבוד לסודות ולטלטלות של עבודת-

הגדילה הקשה.

כבוד לשעה החולפת, ליום הזה. איך

יידע מחר אם היום לא מניחים לו לחיות

חיים מודעים ואחראיים?

לא לרמוס, לא להתעמר, לא לשעבד

ליום-המחר, לא לכבות, לא למהר, לא

להאיץ.

כבוד לכל רגע לעצמו, כי יחלוף ולעולם

.�

לא יחזור

(יאנוש קורצ'אק, כתבים חלק א', עמ'

.)364-368